lauantai 30. elokuuta 2014

Tulossa -Inom kort

Elias-koulussa on "drive päällä". Opettajat ja koko henkilöstö suunnittelevat kaikkea mielenkiintoista ja kivaa. Ja kunhan oppilaskunnat ovat järjestäytyneet, tulevat oppilaatkin mukaan suunnittelemaan ja toteuttamaan: Portfoliotyöskentelyn syventäminen ja laajentaminen alaluokille, kulttuuripäivä, luokanopettajien ja aineopettajien välisen yhteistyön tiivistäminen, tieto- ja viestintätekniikan (TVT) käytön tehostaminen, opetussuunnitelmien ja lukiolupien uusiminen - ihan vain tärkeimmät mainitakseni.

Portfoliotyö on aloitettu toden teolla kuudennessa luokassa puuopin jaksolla. Oppilaat tekivät omannäköisen tutkimustyönsä puista, asettivat itselleen tavoitteen projektille ja arvioivat projektin tulokset itsenäisesti. Kuka kirjoitti runoja, kuka keräsi lehtinäytteitä, kuka otti valokuvia ja kuka teki tieteellisemmän tutkielman. Tulokset olivat hienoja! "Voisimmeko tehdä kaikki jaksot portfoliotyönä?" Oppimista oli tapahtunut miltei huomaamatta ja ainakin minun korviini kuulosti siltä, että tuo oppi ei ihan heti unohtuisikaan. Täytyy vielä päästä tutustumaan portfolioihin tarkemmin, niin mielenkiintoisilta ne vaikuttivat. Kuvaavaa steinerkoululaisille oli mielestäni myös se, että tällaisen täysin uuden työtavan omaksuminen ei ollut edes vaikeaa. Kaikki tarttuivat työhön innoissaan ja tuloksia alkoi heti näkyä. Jokainen pystyi luoviin ratkaisuihin, kukaan ei hutiloinut, mielikuvitusta riitti ja tutkimusta tehtiin syvällisesti oivaltaen. Näillä kyvyillä pääsee elämässä pitkälle ja juuri siihen suuntaan kuin itse haluaa.

Eräs opettajien ryhmä on suunnitellut meille viikolle 44 kulttuuriviikon, jonka aikana tulee tutuksi kaikkien koulussamme olevien kulttuurien edustajien oman maan erityispiirteet. Kulttuuriviikkoon osallistuvat kaikki jollain tavalla. Keittiössä on tarjolla uusia makuja, luokissa vierailee värikkäästi ja eksoottisesti pukeutuneita henkilöitä, luvassa on uudenlaisia leikkejä ja pelejä ja oppitunteja, "maailma tulee kylään". Yllätyksiäkin taitaa löytyä. Taidanpa itsekin siirtyä käyttämään jotain toista kieltä, vi får se hur det blir -inom kort...

Luokan- ja aineopettajat tapaavat päivittäin, mutta aikaa yhteiselle suunnittelulle ja kuulumisten vaihtamiselle kunkin luokan asioissa on ollut turhan vähän. Nyt etsimme opettajainkokouksista ja päivien lomasta aikaa istua alas ja keksustella yhteisistä asioista. Tavoitteena on yhtenäistää ja selkiyttää käytäntöjä, lisätä yhteistä tietoisuutta. Pedagoginen kehittäminen vaatii aikaa ja yhteistä forumia. Ensimmäiset pohdinnat ovat jo tuottaneet mielenkiintoisia oivalluksia ja toimivia kehittämisideoita käytännön työn sujumista helpottamaan.

Opiskelijoilla luokilla 9-13 on eliaskoulu.fi sähköpostit, kuten henkilöstölläkin. Driven ja Moodlen käyttökokeilut on aloitettu. Muutaman vuoden päästä, kun ylioppilaskirjoitukset ovat sähköisiä, hallitsevat meidän opiskelijamme kaikki mahdolliset sähköiset työkalut, joita siellä voi eteen tulla. Moodle-ympäristö on käytössä myös korkeakouluissa, joten siinä vaiheessa ei kellään pitäisi olla enää mitään uutta Moodle-rintamalla. Onhan tuota oppimisympäristöä käytetty monella tavalla harjoitellen jo kouluaikana! Tässäkin steinerkoululaiset näyttivät ylivertaisuutensa. Ennakkoluulottomasti kokeilemaan uutta tapaa opiskella, tutkien ja avoimesti kysyen, jos oli kysyttävää, kaveria auttaen, asiallisesti, hermostumatta ja innokkaana oppimaan uutta. Ei voi muuta kuin ihailla meidän opiskelijoitamme! Ja uskokaa, että tiedän, mistä puhun, sillä olen ajanut sisään uusia sähköisiä työkaluja myös muissa kouluissa. Missään homma ei ole sujunut näin jouhevasti kuin Elias-koulussa.

Lukuvuodesta on siis tulossa äärimmäisen mielenkiintoinen ja olemme vasta pääsemässä vauhtiin! Isojakin uudistuksia, kuten lukiouudistusta ja opetussuunnitelmien muutoksia sekä luokilla 1-9 että lukiossa on jo alettu ennakoida. Lisää haastetta työskentelyyn antaa melkoisen tiukka aikataulu sekä se, etteivät suuntaviivat ole täysin selvillä vielä valtiovallan taholta. Mielenkiintoista suunnitella, kun suunnittelun reunaehdotkin vielä tuppaavat muuttumaan. Mutta steinerkouluissa on onneksi pitkät perinteet , eikä pedagoginen peruskivi  mihinkään muutu maailman tuulissa. Sääliksi käy niitä koulumuotoja, joilla pedagogiikka ei perustu samalla tavoin pysyvään ihmiskuvaan ja oppimisen lainalaisuuksiin kuten steinerkoulussa. Heillä menee joka uudistuksessa miltei kaikki uusiksi. Me voimme ottaa uudet toimintatavat avoimesti kiinnostuneina vastaan, koska kokonaisuus ja toimintamme perusasiat eivät muutu mihinkään. Emme joudu joka muutoksessa rakentamaan kaikkea alusta asti uudelleen, teemme vain remonttia niiltä osin kuin on remontoitavaa. On hienoa saada työskennellä steinerkoulussa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti