sunnuntai 10. helmikuuta 2013

Vauhdikas viikko

Viime viikon aikana miltei meinasi tulla kiire. Kun hetkeksi hiljennyin ja otin perspektiiviä siihen, mistä kiireen tuntu oikein johtui, huomasin, että meneillään oli niin isoja asioita, että hengästytti:

1) Elias-koulun organisaatiouudistus työnohjaajamme Päivi Suokkaan johdolla
2) Steinerkoulujen rehtoreiden kokous, jossa päätimme aloittaa suomenlaajuisen yhteistyön lukion B3-kielten opetuksessa ja lukiolaisten tapaamisissa
3) Elias-koulun sivutoimipisteen perustamisen selvittely Itä-Helsinkiin
4) Elias-lukion avoimet ovet torstaina
5) Valmistelutyö tulevan maanantain Opetusministeriön vierailua varten (teemana steinerlukioiden osallistuminen yhteishakuun)
6) Alaluokkien jalkapallokerhon alkaminen
7) Opiskelijoiden ideoima Elias-lukion markkinointisuunnitelma
8) Kevään yo-kirjoitusten alkaminen
9) Sanataiteen tunti lukion ykkösten kanssa, aiheena seitsemän kuolemansyntiä

Ihan hengästyttää jo tätä kirjoittaessanikin. Viikolla tuntui siltä, että joka päivä tehdään historiaa jollain alueella.

1) Opettajainkokouksessa torstaina päätimme, että muutamme henkilökunnan organisaatiota. Muutos astuu voimaan talvilomaviikon jälkeen. Jokainen henkilökunnan jäsen tulee kuulumaan yhteen tiimiin. Tiimejä on neljä: Koulun fyysisen toimintaympäristön kehittämisestä vastaava tiimi, yhteistyötiimi, oppilasasioista vastaava tiimi sekä henkilöstöasioista vastaava tiimi. Opettajainkokousten rakennetta muutetaan siten, että joka kolmas viikko tiimit kokoontuvat kehittämään koulun käytäntöjä, joka kolmas viikko kokoontuvat luokanopettajien ja aineopettajien ryhmät pedagogisten ja opetuksellisten asioiden parissa ja joka kolmas viikko on varsinainen opettajainkokous (pedagogisen kehittämisen koordinointi ja päätökset). Joka viikko virkistäydymme yhdessä taiteellisesti tai syventävästi työskennellen. Sydämelliset kiitokset työnohjaajallemme, Päivi Suokkaalle, joka on ollut mukanamme mahdollistamassa uudistusta. Mutta on meillä uskomaton henkilökuntakin! Kaikki pureutuvat asiaan, esittävät tarkentavia kysymyksiä, ehdottavat uudistuksia ja muutoksia, innostuvat, kehittävät ja toimivat.

2) Syksystä 2013 alkaen Elias-lukiossa, kuten muissakin steinerlukioissa ympäri Suomea, voi opiskella ranskaa, espanjaa ja venäjää. Toteutamme opetuksen etäyhteistyönä videonauvottelulaitteiden välityksellä. Opiskelijat ovat omalla koulullaan, opettaja on heidän kanssaan - etäyhteyden kautta. Nykyisten ohjelmistojen ja  laitteistojen avulla tämä on helposti mahdollista ja saamme steinerpedagogista opetusta sellaisissakin aineissa, joissa ei opetusryhmiä ole aikaisemmin syntynyt. Päätimme jo samassa kokouksessa viime keskiviikkona laajentaa yhteistyötä myös muihin aineisiin,

Steinerlukioiden oppilaskuntien aloitteesta aloitamme myös lukio-opiskelijoiden yhteistyön. Maaliskuussa kokoontuvat oppilaskunnat suunnittelemaan steinerlukiolaisten tempausta toukokuun viimeiselle kouluviikolle. Tänä kevänä harjoittelemme tempauksen järjestämistä pienemmällä mittakaavalla Helsingissä, Elias-koulun ympäristössä, mutta 2014 olisi tavoitteena laajentaa tempaus koskemaan kaikkia Suomen steinerlukiolaisia. Tänä keväänä mukana on Elias-koulun lisäksi ainakin kolmen muuta steinerkoulua. Ohjelmaksi on suunniteltu purjehdusta, keilausta, jalkapalloa, kaupunkisuunnistusta jne. Ruokailu nyyttäriperiaatteella Kaivopuistossa.

3) Itä-Helsingistä tuli kaksi viikkoa sitten vanhemmilta kysely, olisiko mahdollista perustaa Elias-koulun rinnakkaisluokat Itä-Helsinkiin syksyllä 2014. Sekä johtokunta että opettajakunta näytti vihreää valoa sille, että asiaa voisi alkaa selvitellä. Olemme kyselleet ja katselleet tiloja, tehneet laskelmia ja pohtineet asiaa monelta kantilta. Mitään päätöstä uuden ensimmäisen luokan perustamisesta ei ole vielä tehty, paljon on vielä selvitettävää. Mielenkiintoinen aloite kuitenkin on, sitä ei voi kiistää. Selvitystyössä pyrimme mahdollisimman hyvin ottamaan huomioon ja ennakoimaan mahdollisen oppilasmäärän, tilakysymykset, opettajien työehdot, oppimisen tukitoimet, logistiikan, ruokahuollon, siivouksen, hallinnolliset kysymykset ja ennen kaikkea rahoituksen. Osa asioista ratkeaa selkeästi ja helposti, osaan kysymyksistä on mahdotonta löytää tarkkoja vastauksia (esim. oppilasmäärä), osa vaatii laajamittaista pohdintaa ja selvitystyötä (esim. rahoitus). Muutamien viikkojen jälkeen olemme varmasti perillä siitä, kannattaako hanketta jatkaa vai ei. Elämme mielenkiintoisia aikoja!

4) Lukion avoimissa ovissa oli yleisömenestys. Ne lukion opiskelijamme, jotka olivat mukana opastamassa kävijöitä olivat täystyöllistettyjä miltei koko päivän ajan. Kiitokset mukana olleille! Yksi vierailijoista kiteytti mielestäni hyvin tunnelman avoimissa ovissa: "Teillä on täällä ihan selkeästi jotain aivan uniikkia. Olen kiertänyt monen lukion avoimissa ovissa ja täällä on juuri sitä, mitä olen lähtenyt etsimään, kykyä tehdä asiat omalla tavalla, olla yksilöllinen ja toimiva lukio, eikä mitään tusinatavaraa ja pelkkää pänttäämistä aamusta iltaan." Kaikkia kävijöitä tuntui yhdistävän se, että he arvostivat monipuolisuutta. Ja kieltämättä, miksi lukioaikana ei voisi myös ehtiä elämään? Olla yhdessä mukavien luokkatovereiden kanssa, joihin on aikaa ja mahdollisuuksia tutustua kunnolla luokallisessa systeemissä, saada aikaiseksi myös jotain konkreettista (koruja, veistoksia, taideteoksia, matkakertomuksia, hyviä muistoja...), eikä vain päntätä lukuaineita tyylillä kirja / kurssi.

5) Steinerlukiot mukaan yhteishakuun vai ei? Tätä olemme pohtineet yhdessä Helsingin Rudolf Steiner -koulun ja Vantaan seudun steinerkoulun kanssa tänä keväänä. Maanantaina olemme menossa Opetusministeriön juttusille aiheesta. Meillä on kolme vaihtoehtoa esitettävänä ministeriössä: a) Emme osallistu lainkaan yhteishakuun, pysymme nykyisessä systeemissä. Hankaluutena on se, että Opintopolku- ja yhteishakusysteemiä ollaan kehittämässä koskemaan koko elinikäistä opiskelua. Kaikkiin opiskelupaikkoihin esikoulusta vanhusten työpajoihin haetaan tämän Opintopolku.fi -systeemin kautta, mutta siis vaihtoehto a:ssa ei steinerkouluihin. b) Menemme kokonaisuudessa mukaan yhteishakuun, kaikki opiskelijat - myös omat 9-luokkalaisemme - hakevat lukioomme yhteishaussa. Tässä hankaluutena on se, että steinerkoulut ovat 12-vuotinen kokonaisuus. Mitään hakuja ei ensimmäisen luokan haun jälkeen pitäisi olla, vaan opiskelijat saisivat rauhassa keskittyä opintoihinsa.
Vaihtoehto c) olisi se, että steinerkoulunsa ensimmäiseltä luokalta aloittaneet opiskelijat voisivat jatkaa 12-vuotista steinerkoulua lukion loppuun, kun taas muualta steinerlukioon haluavat voisivat hakea yhteishaussa vapaana oleville lukiopaikoille. Tässä vaihtoehdossa hankaluutena voivat olla tasapuolisuuden vaatimukset. Onko tämä reilua? Steinerkouluun haluavan pitäisi ymmärtää hakea jo ensimmäiselle luokalle, eikä vasta lukioon. Katsotaan maanantaina, mitä ministeriössä ovat mieltä näistä vaihtoehdoista. Ehkä keksimme yhdessä jonkin neljännen vaihtoehdon.

6) Seitsemännen luokan pojat, Onni ja Matias, aloittavat jalkapallokerhon alaluokkien kiinnostuneille oppilaille tulevana maanantaina. Innokkaita kerholaisia on ilmoittautunut mukaan useita. On hienoa, että omat opiskelijamme toimivat kerhon vetäjinä. Osaamista ja ammattitaitoa koulussa on vaikka mihin, mutta yllättävän harvoin sitä hyödynnetään. Toivottavasti tällaisesta yhteistyöstä tulisi yksi Elias-koulun käytännöistä!

7) Lukion opiskelijat, Valtteri, Ella ja Kaisla ovat kehittämässä Elias-lukion markkinointiin laajamittaista lisäystä. Luvassa on Facebook-ilmoituksia, flayereita, tempauksia jne. Markkinoijat pääsivät jo avoimissa ovissa näyttämään taitojaan suullisesti. Näytti siltä, että he ovat löytäneet ne avainteemat, joita meidän kannattaakin korostaa, sillä kävijät olivat tyytyväisen oloisia. Heillä on ideoita koulun logosta ja nimestä lähtien koko yleisilmeen uudistamiseen saakka. Koulun logoa ollaan jo uudistamassa ammattilaisten voimin, koska nykyaikaisen logon täytyy tolla täysin ammattimaisesti suunniteltu, jotta se taipuisi kaikkiin sähköisiin yms. markkinointivaatimuksiin. Me muut olemme makutuomareina ja ideoijina innokkaasti mukana. Hienoa, että lukiolaiset ovat aktiivisesti mukana kehittämistyössä!

8) Ylioppilaskirjoitukset alkoivat perjantaina äidinkielen tekstitaidon kokeella. Aiheena tehtävissä oli raha ja itaruus. Tehtävät vaikuttivat näennäisesti helpoilta ja selkeiltä, mutta kun niihin paneutui, huomasi, että ne vaativat aikamoista pohdintaa. Joitain abiturientteja häiritsi aikamoinen flunssa, mutta suurin osa oli suoritukseensa tyytyväisiä. Maanantaina jatketaan ruotsin kuullun ymmärtämisen kokeella, tiistaina A-kielet ja keskiviikkona B3-kielet. Sitten penkkarit ja lukuloma!

9) Perjantai-iltapäivänä sain vielä aihetta ihasteluun, kun olin 10. luokassa sijaisena sanataiteen jaksotunnilla. Tehtävänä oli kirjoittaa tutkielma yhdestä kuolemansynnistä jonkun todellisen tai fiktiivisen henkilön näkökulmasta. Ryhmissä luettiin tekstit läpi ja valittiin yksi esitettäväksi koko luokalle. Esitetyt tekstit olivat upeita! Kaikki erilaisia, yksilöllisiä, ajankohtaisia, syvällisiä, kaunokirjallisia ja mielenkiintoisia. Ei mitään kliseistä, kaavoihin kangistunutta jargonia. Sain ajateltavaa koko viikonlopuksi. 10-luokkalaiset olivat löytäneet ulkoisten ilmenemismuotojen taustalta perimmäisiä syitä siihen, mistä kateus, ylensyönti, viha, ahneus, laiskuus, ylpeys ja himo nuorten elämässä voisivat johtua.

Meidän täytyy ehdottomasti keksiä joku foorumi, jossa näitä tekstejä voitaisiin julkaista (kotisivut, koulun lehti, koulun facebook-sivut...??). Kierrellessäni luokassa oppitunnin aikana ja lukiessani olan yli niitä muitakin tekstejä, joita ei ääneen luettaviksi valittu, tajusin, että esitettävää olisi ollut enemmänkin. Seula oli kova. Joku taisi vain olla niin kaino, ettei halunnut omaa tuotostaan esitettäväksi kaikille, vaikka teksti olisi kelvannut mihin tahansa julkaisuun.




1 kommentti:

  1. Kiitos blogin pitämisestä - on mukava olla "kärryillä" siitä, mitä kaikkea koulussa tapahtuukaan ja suunnitellaan...onnea kaikkiin projekteihin! yst.t. Tiina W.

    VastaaPoista