sunnuntai 10. maaliskuuta 2013

Ilmaisutaitoa

"Nyt näit, mitä hyötyä on ilmaisutaidon kerhosta", kahdeksannen luokan tytöt hihkaisivat minulle vastaukseksi, kun kehuin heidän runonlausuntaesitystään torstain vierailuluennon alussa. Edith Södergranin ja Katri Valan runoja syvällisesti tulkittuna. Molemmat suosikkirunoilijoitani. Tytöt olivat aivan oikeassa. Tällaisia taide-elämyksiä työpäivän lomassa! On hienoa saada olla Elias-koulussa töissä.

Toisaalta en ollut aivan täysin yllättynyt esityksen onnistumisesta. Kahdeksannen luokan näytelmäkin muutama viikko aikaisemmin oli hieno. Oppilaat olivat itse käsikirjoittaneet nä'ytelmän ja harjoitelleet vain noin kuukauden verran. Esitys oli hieno! Saamme varmasti vielä kuulla näistä taiteilijoista. Vaikuttavinta molemissa näissä kahdeksannen luokan esityksissä (runonlausunta ja näytelmä) oli mielestäni se, kuinka eläytyneitä oppilaat olivat teosten sisältöön.

Vierailuluennoitsijana meillä oli Marja Suurla. Aiheena tieto- ja viestintätekniikan käyttö steinerpedagogisessa opetuksessa. Marja on kirjoittamassa väitöskirjaa aiheesta ja saimme illan aikana paljon ajateltavaa. Aihe on äärimmäisen ajankohtainen: lukiossa alkavien vieraiden kielten opetus tulevana lukuvuonna tapahtuu verkon välityksellä ja yo-kirjoitukset tehdään tietokoneilla vuonna 2016. Korkeakouluopinnoissa ja työelämässä tarvitaan monipuolisia tieto- ja viestintätekniikan taitoja. Olennaista steinerkoulun TVT-opetuksessa on mielestäni se, että toiminta on luovaa ja tarkoituksenmukaista. Steinerkoulussa onneksi ymmärretään, että tekniikka on vain väline, jonka avulla voidaan toteuttaa omaa yksilöllistä luovuutta ja itseilmaisua, tekniikka helpottaa työskentelyä, tekniikka ei koskaan ole itsetarkoitus.

Elias-koulun lukiossa olemme pohtimassa tietotekniikan monipuolista käyttöä opetuksessa. Jotkut opettajat ovat pohtimassa Fronter-oppimisalustan käyttämistä opetuksessa, joku on perustanut Facebook-ryhmän oppilailleen opetuksellisiin tarpeisiin, kevään aikana opetellaan videoneuvotteluyhteyden käyttöä opetuksessa,   kouluesitelmät on helppo tehdä esim. Prezi tai Power Point -ohjelmalla, tiedonhaku on yksinkertaista vaikka omalla kännykällä, jotkut oppilaat suunnittelevat koulun sähköistä markkinointia, joku käyttää taitto-ohjelmaa ja toteuttaa koulun esitteiden ulkoasun... Tänä päivänä löytyy sopiva sovellus miltei mihin vain tarpeeseen.

Sähköinen toteutus on yksi tapa tehdä asioita. Kun tuntee tieto- ja viestintätekniikan perusperiaatteet, osaa käyttää myös tätä työkalua tarkoituksenmukaisesti ja luovasti. Joku voi löytää TVT:stä kanavan omaan itseilmaisuunsa. Rudolf Steinerin yksi perusajatuksista oli, että steinerkoulusta valmistuneet oppilaat pystyvät rakentamaan tulevaisuuden maailmaa omalla persoonallisella tavallaan. Tähän he pystyvät, koska ovat jo kouluaikanaan saaneet harjoitella todellisia asioita monipuolisesti ja erilaisilla välineillä.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti